Lov om endringer i energiloven (utnyttelse av overskuddsvarme og krav til automatiske styringssystemer)

Departement
Energidepartementet
Rettsområde
Energirett > Elektrisitetsproduksjon og -forsyning HMS og beredskaps- og sikkerhetsrett > Beredskap HMS og beredskaps- og sikkerhetsrett > Samfunnssikkerhet

Vis endringshistorikk · Abonner (Atom)

Lov om endringer i energiloven (utnyttelse av overskuddsvarme og krav til automatiske styringssystemer)

I

§ 7-2 overskriften skal lyde:
(Plikt til å gjennomføre en kost-nytteanalyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme)
En tiltakshaver skal gjennomføre en kost-nytteanalyse av mulighetene for å utnytte overskuddsvarme ved planlegging av og omfattende oppgradering av følgende anlegg:
  1. termiske kraftverk
  2. industrianlegg
  3. fjernvarmenett og fjernkjølenett
  4. energiproduksjonsanlegg som planlegges tilkoblet i et eksisterende fjernvarme- eller fjernkjølenett
  5. datasentre
  6. andre anlegg som vil ha et høyt behov for tilført energi.
Departementet kan gi forskrift om hvilke tiltakshavere og anlegg som omfattes av første ledd, herunder hvilke terskelverdier som skal føre til at anlegg omfattes av første ledd.
  • å drive et industrianlegg slik at overskuddsvarmen brukes til å dekke en økonomisk begrunnet etterspørsel, inkludert eget varmebehov
  • å utnytte overskuddsvarme fra nærliggende anlegg og datasentre når fjernvarme- eller fjernkjølenett planlegges oppført, eller anlegg for energiproduksjon i eksisterende fjernvarme- eller fjernkjølenett planlegges oppført eller omfattende oppgradert
  • å utnytte overskuddsvarme fra nærliggende anlegg og datasentre når industrianlegg og andre anlegg med varmebehov planlegges oppført eller omfattende oppgradert.
  • Anlegg som nevnt i § 7-2 første ledd kan ikke bygges eller omfattende oppgraderes uten at overskuddsvarmen utnyttes, dersom kost-nytteanalysen viser at fordelene ved dette er større enn kostnadene.
    § 7-4 nytt tredje ledd skal lyde:
    Departementet kan etter søknad fatte enkeltvedtak om unntak fra kravet i annet ledd.
    § 8-4 overskriften skal lyde:
    (Bygninger med varme- og klimaanlegg)
    § 8-4 nytt tredje ledd skal lyde:
    Eier av bygning med høyt varme- eller kjølebehov skal installere et automatisk styringssystem for varme- og klimaanlegg, der dette er teknisk og økonomisk gjennomførbart. Departementet kan gi forskrift om hvilke bygninger som er omfattet av plikten til å installere et slikt styringssystem, og om kravets innhold.

    II

    Loven gjelder fra det tidspunktet Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft forskjellige bestemmelser til forskjellig tid.

    Refereres av

    1 dokument(er) refererer hit.